2011. július 27., szerda

Közszállítunk, vazze!

Szerencsém, hogy aránylag kis városban lakom (49.3 km2), és gyalogbéka vagyok, de a helyzet így is nagyon feldühített ma.
Ott kezdődik, hogy itt még ma is 16-20 ülőhelyes kisbuszok járnak közszállítás címen, ezek csúcsforgalom idején annyira megtelnek, hogy egy tűt nem lehet beszúrni a már fentlevők közé, nemhogy emberek gyúródjanak még fel, erre meg pofátlanul drágítanak egyet a buszjegyen, nem is akármilyent, egyből egy kb. 12%-ot. Ezt ma tudtam meg valakitől, és nagyon meglepett.
(Mindeközben Kolozsváron például egy buszjegy jelentősen olcsóbb, a drágítás előtt is olcsóbb volt, ott pedig az ember busz, villamos és troli közül választhat, többé-kevésbé menetrend szerint érkező alkalmatosságok közül.)
Próbálok nem gondolni a helyzet politikai vetületeire, de nem tudok elvonatkoztatni ettől, sajnálom, ez már nagyon bennem van...
Ezért szoktam én még mindig gyalog járni munkába télen-nyáron, esőben-hóban, ami 40 perc - de elgondolkodtam, hogy fizetős közszállítás esetén mennyivel lenne ez kevesebb - a következtetésem pedig ez:
itthon-buszmegálló: 5 perc
várakozás (mivel itt nincs rendes menetrend): 5-15 perc változóan és kiszámíthatatlanul, átlag 10
utazás: kb 15 perc (néha több, a főtér 4 szemaforja miatt. Vagy 5?)
buszmegálló-munkahely: 5 perc
és akkor eljutottunk oda, hogy busszal munkába eljutni ugyancsak közel 40 perc lenne, de legalább 30. Csak persze, a zsebem sokkal inkább megérezné. Tehát tulajdonképpen napi 10 perc az, ami a gyaloglásom miatt pluszba jön (ha meggondolom, egy jó nuppos sort meg a következő fordítottat kb ennyi idő alatt kötöm le).

Na de tovább: a közszállítás sz*r mivoltának folyamodványa az is, hogy nagyon sokan saját autóval járnak reggel munkába, iskolába - gyaloglásaim során látom, hogy a csúcsforgalomban közlekedő autók 80-90%-ában a gépkocsivezetőn kívül nincs utas.
Hogy ennek mi a következménye azt nem kell mondanom - ezért tart 15 percet az út busszal át a főtéren, a légszennyezés pedig az egekbe ugrik, a lassan haladó kocsisor miatt.
Megoldás? Létezne, ha szándék is volna ezt látni - megtalálni sem kell, mert mindenki ismeri.

Levontam hát a következtetést: továbbra sem kívánom igénybe venni a helyi közszállítási vállalatok szolgáltatásait.

Thoughts about our shitty public transportation. 

4 megjegyzés:

Adél írta...

Hát ezekről a dolgokról nemhogy regényt, hanem egyenesen szappanoperát lehetne írni! Én jó időben biciklizem, rossz időben gyaloglok, pedig van helyi járatos busz. A fő problémám nekem a menetrend. Ötig dolgozom, mint még nagyon sokan, hogy tudnék felszállni az 5.05-ös buszra? A következő 6.40. ???????????????????

Annamari írta...

Naja.. no comment.
Én egyébként szívesen bicikliznék, de bevallom, félek - itt nincsenek biciklisávok sem.

Csilla írta...

És még nálatok egész jól van megoldva, hogy lemenj bringával a járdáról, nálunk még az sincs. Nálunk azt hiszik a bringás kihalt állatfaj. Én csak akkor buszozok ha muszáj. Egyszer régen busszal akartam menni melóba mert szakadt az eső. Kettő járat is kimaradt így ott szobroztam egy órát, hogy hátha jön, azóta csak vész esetben ülök városi buszra. Innen is akkor buszozok ha kell, he nem megyek a párommal reggel vagy haza hozom Lillát délután, de ennek a busznak tudhatóbb a menterendje mint a városinak, ami sehol nincs kiírva.

Annamari írta...

És erre a szolgáltatásra még van pofájuk sok pénzt elkérni. Na ezért bojkottálom én őket :o)